• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

De ondermijnende werknemer; deal with it!

Gepubliceerd op: 12-12-2017

Elke organisatie kent ze. Of minstens één. De rebelse, ondermijnende maar qua werk verder uitstekend functionerende werknemer. De klager. De zeur. Hij heeft altijd moeite met zijn werkplek en is de laatste die het woord ‘respect’ in de mond neemt. Hij trekt zijn wenkbrauw op tegen zijn manager, en ook barst hij bij minste geringste uit zijn vel als het aankomt op het moeten uitvoeren van een opdracht. Eenmaal bezig met de opdracht schijnt er geen vuiltje aan de lucht te zijn met de beroepsmoppe

SMALBIL - Medewerkers die niet oog in oog staan met en die uitdagend reageren wanneer ze worden verteld iets te doen, kunnen problemen op de werkplek veroorzaken. Terwijl je een uitdagende werknemer vertelt iets te doen omdat je baas misschien de juiste manier lijkt om dingen af ​​te handelen, kan dit een averechts effect hebben en zelfs nog meer problemen veroorzaken. Praten met de medewerker op een vriendelijke, positieve manier levert meestal betere resultaten op dan het regeren met een ijzeren vuist.

Vraag, eis niet. Je werkplek bestaat uit verschillende soorten persoonlijkheden. Sommige mensen reageren prima op eisen, terwijl anderen het niet op prijs stellen om iets te ‘moeten’ doen. Om vriendelijker te klinken en meer als een vriend, in plaats van een baas, vraagt ​​u de werknemer iets te doen in plaats van hem dat te vertellen. Omdat je een manager bent, weet je dat je vraag meer op een bestelling lijkt, maar dat een vraag vriendelijker overkomt. Zeg in plaats van 'Ga de oven schoon te maken' bijvoorbeeld: 'John, kunt u alstublieft de oven voor mij schoonmaken?' Het is bij de ondermijner de toon die de muziek maakt.

Complimenteer de medewerker daarna wanneer hij presteert op een hoog niveau of een taak voltooit. Managers die hun werknemers niet erkennen, vertellen werknemers in feite dat ze niet belangrijk zijn. Een "goed werk" of "Mooi werk" of een “Blij met jouw geleverde werk” zorgt ervoor dat werknemers meer bereid zijn om in de toekomst iets voor u te doen. 

Leg uit waarom. Als u een werknemer vertelt iets te doen en hij begrijpt niet hoe het iemand ten goede komt, zal hij minder snel moeite doen. Tenzij de reden om iets te doen duidelijk is, zoals het vertellen aan een werknemer om zijn handen te wassen alvorens voedsel te koken, geef de medewerker altijd een goede reden waarom zijn taak belangrijk is.

Vermijd micromanaging. Laat de werknemer zijn taken uitvoeren zonder hem voortdurend te vertellen wat hij moet doen of hem in zijn nek te hijgen. Medewerkers die hun functietaken begrijpen, maar managers hebben die hen consequent herinneren aan die taken, kunnen zich niet bereid tonen om mee te werken. Als de werknemer slappe arbeid inboezemt, kun je hem eraan herinneren om zijn dagelijkse taken te voltooien. Een positief gesprek kan hierbij van invloed zijn.

Herinner de werknemer eraan dat hij mogelijk disciplinaire maatregelen zal tegenkomen als hij uitdagend blijft optreden. Bedreiging van de werknemer met disciplinaire maatregelen moet altijd een laatste redmiddel zijn.

Beleef de lol met deze rebellious medewerker. Het zijn vaak de gangmakers en de lolbroeken in het team. Ze steken vaak net even boven het maaiveld uit, en zijn daardoor ook vaak de eerste aangewezen personen die een rel op het werk mogelijk kunnen hebben veroorzaakt. Verlies nooit de humor op het werk. ‘Deal with the bastard’ op de positieve manier. Sommige mensen zijn nu eenmaal beter met klanten en met werk dan met welke vorm van gezag ook.

At last: verander als werkgever van koers. Als klanten tevreden zijn over het werk van de ondermijner, is overplaatsen of ontslaan een minder prettig middel. Sla met juist deze medewerker een andere weg in. Ga eens op de wat persoonlijke toer. En wees daarbij oprecht geïnteresseerd. Nog belangrijker; klop ‘m op zijn schouder als hij in een goede bui de juiste opdracht tot een goed einde heeft gebracht met (bijvoorbeeld) de woorden: “Topwerk geleverd. Hee, en ik ben blij dat ik je in deze vrolijke staat van humeur bezig zien. Doet me goed.” En let daarbij op zijn wenkbrauw.

 

Succesbureau. Bron

Noot: 'Hij' in dit artikel kan evengoed een 'zij' zijn.